W medycynie św.Hildegardy post zajmuje miejsce kluczowe, równie ważne jak właściwa dieta.

Wprowadzenie na stałe jednego dnia postu w tygodniu lub jednego tygodnia postu – w miesiącu, przyniesie wiele korzyści zdrowotnych i duchowych.

Post nie oznacza głodowania, ponieważ jest naszą świadomą decyzją, dobrowolną rezygnacją z pokarmu. Ma długą tradycję w historii i kulturze. Post daje wiele korzyści:

  • Daje nowe siły, energię
  • Wyostrza zmysły
  • Uspokaja i opanowuje
  • Skupia uwagę na wnętrzu
  • Pomaga w poznaniu siebie
  • Poszerza horyzonty
  • Daje możliwość ćwiczenia świadomości i uwagi
  • Daje czas na pozbycie się duchowego balastu
  • Oczyszcza organizm z trucizn i złogów
  • Wspomaga leczenie reumatyzmu, migren, alergii, nadciśnienia
  • Redukuje tkankę tłuszczową

Post ma głęboki wymiar duchowy, ale ciało musi być do niego dobrze przygotowane.

Należy ustalić czas trwania i formę postu, uwzględniając własną indywidualną miarę. Ważne by wytrwać w postanowionym poście.

Przeżycia w czasie postu pozwalają przyjrzeć się swojemu życiu z innej perspektywy. Warto zatroszczyć się o czas na refleksję, regularny wypoczynek i pozytywne myślenie. Ważnym rytuałem jest modlitwa przy stole, wdzięczność za chleb powszedni i celebrowanie posiłków.

U św.Hildegardy nie znajdziemy stricte propozycji programu postu, jednak współcześni spadkobiercy jej dorobku proponują 3 poziomy postu opartego o orkisz i produkty polecane przez świętą mniszkę.

Pierwszy to post orkiszowo-owocowo-warzywny. Forma najlżejsza, polegająca na rezygnacji z mięsa i tłuszczów na rzecz produktów wymienionych w nazwie wariantu.

Drugą formą jest post orkiszowy redukcyjny. Bazą żywieniową  jest tu chleb orkiszowy, spożywany 3 razy dziennie, co drugi dzień, do sytości. Poza tym pijemy najzdrowszy napój jakim jest herbatka koprowa.

W pozostałe dni stosuje się dietę św.Hildegardy z dużą ilością warzyw, owoców i potraw na bazie orkiszu. Można stosować cenne przyprawy z kuchni św.Hildegardy, jak galgant, bertram, hyzop, szałwię. Taki post wspomaga w nadwadze, otyłości, nadciśnieniu i słabej przemianie materii.

Trzecia, najbardziej restrykcyjna forma postu to post o chlebie orkiszowym. Czerstwe pieczywo orkiszowe spożywa się do sytości, wypijając przy tym duże ilości herbat ziołowych, na bazie kopru włoskiego, pokrzywy, krwawnika, morwy i innych, zalecanych przez św.Hildegardę. Korzystne jest także spożywanie codziennie 2 łyżek musu gruszkowego, który wspomaga usuwanie złogów.

Pozostaje jeszcze post ścisły, oparty o płyny, ale tutaj kwalifikacja do jego zastosowania powinna być bardzo ostrożna.

Ważnym etapem jest „wychodzenie z postu”, które także powinno być harmonijne i bezpieczne dla zdrowia.

Post nie jest praktyką łatwą, jednak zważywszy na bogactwo korzyści, jakie może przynieść naszemu ciału, ale także duchowi i duszy, z pewnością wart jest podjęcia.

Życzę Państwu wytrwania w postnych praktykach, których świętokrzyska Oaza Zdrowia jeszcze nie proponuje.

Aktualnie zachęcamy do stopniowego przechodzenia na dietę św.Hildegardy w codzienności.